Pendaki pria asal Malaysia menuntaskan 7 Summits Indonesia

“Ketika mendaki gunung Elbrus dan berjumpa dengan teman baru, setelah ngopi
bersama dan menceritakan pengalaman mendaki Rinjani barulah saya mendapat
info tentang 7 summit Indonesia”. Demikian ungkap Mohammad Taufik Bin Ali, seorang pendaki gunung asal Malaysia saat ditanya awal dia mengetahui sirkuit 7 summits Indonesia. Pendaki ini telah berhasil menyelesaikan pendakiannya ke tujuh puncak tertinggi di tujuh pulau/kepulauan besar Indonesia.

Mohammad Taufik Bin Ali menyelesaikan sirkuit 7 summits Indonesianya dalam kurun waktulima tahun, dengan memulai pendakian awalnya di gunung Rinjani pada tanggal 31 Oktober 2014, dan mengakhirinya di Carstenzs Pyramid pada tanggal 31 Oktober 2019. Pria melayu yang sehari-harinya berprofesi sebagai kontraktor di negaranya ini mengatakan mendaki gunung sudah menjadi hoby nya dan kegiatan ini didukung sepenuhnya oleh keluarganya. Saat ditanyakan dari ke tujuh gunung tersebut yang mana yang paling mengesankan buatnya, dengan tegas dia menjawab.
“Pastinya Cartenz Pyramid kerana bukan sahaja tentang pendakiannya yang sangat mencabar dan memerlukan skill,stamina, semangat yang kental dan modal yang maksimal untuk menyelesaikan misi yg terakhir 7 summit Indonesia saya. Malah, apa yang saya lihat di Papua adalah sangat berbeza dari gunung-gunung lain yg pernah saya daki di Indonesia dan ianya sangat cantik dan menarik.”

“Setiap gunung terletak di setiap kepulauan yg berbeda dengan konsep yang demikian
para pendaki dapat melihat kepelbagaian adat dan budaya pelbagai etnik di setiap
pergunungan yg mereka daki, bukan sahaja baik untuk pendaki malah ia juga baik
untuk ekonomi penduduk setiap kawasan dan dapat berbagi rezeki dengan konsep
yang direka untuk 7 summit of Indonesia dan dari sanalah saya juga tertarik untuk
menyelesaikan misi 7 summit dan telah meneroka hampir keseluruhan Indonesia”. demikian ungkap Mohammad Taufik Bin Ali saat ditanya pendapatnya mengenai konsep The Seven Summits of Indonesia.

Selanjutnya kepada para pendaki yang tengah atau akan mendaki sirkuit 7 summits Indonesia dia berpesan, “teruskan mencapai misi anda kerana tiada yang mustahil bagi mereka yang bersabar dan gigih. Puncak itu bonus bagi setiap pendaki dan tidak akan lari jika gunung itu dikejar, KEEP SAVE KEEP CLIMB, ALL THE BEST”

Selamat untuk Mohammad Taufik Bin Ali atas pencapaiannya pada sirkuit 7 summits Indonesia.